Wednesday 18 February 2015

Tip Bercuti Dengan Bajet Minima

Entri 2

Teks: Nor Izzati Binti Samsudin

Bercuti atau melancong bersama pasangan dan keluarga merupakan impian setiap orang. Namun, bajet yang tidak mencukupi kadangkala merencatkan impian tersebut. Ketahui serba sedikit tip-tip untuk meminimumkan kos percutian anda.

1.      Tetapkan lokasi pilihan
Buat perancangan awal lokasi percutian anda dan cari maklumat berkenanan aktiviti yang sesuai dijalankan di kawasan tersebut. Ianya penting bagi memastikan anda mempunyai cukup waktu untuk memilih tempat penginapan dan pengangkutan yang bersesuaian dengan bajet anda.

2.      Pilih masa yang sesuai
Elakkan bercuti ketika musim perayaan, cuti umum atau cuti sekolah. Cara ini amat sesuai bagi keluarga yang masih belum mempunyai anak bersekolah.

3.      Pemilihan tempat penginapan
Pilih tempat penginapan yang sesuai dengan kapasiti ahli keluarga anda. Bagi keluarga kecil, penginapan di bilik hotel atau chalet sangat sesuai. Namun, bagi keluarga yang mempunyai bilangan ahli yang besar, pemilihan apartment atau homestay lebih relevan untuk meminimumkan kos.

4.      Pemilihan aktiviti
Pilih aktiviti santai yang tidak memerlukan kos yang tinggi. Apa yang penting, aktiviti yang anda jalankan ketika percutian dapat lebih mengeratkan hubungan dengan pasangan atau keluarga anda.

5.      Memasak makanan sendiri
Bagi keluarga besar, memasak sendiri makanan ketika bercuti adalah amat menjimatkan. Pemilihan penginapan  yang mempunyai dapur dan kelengkapan memasak secara tidak langsung akan membantu usaha anda menjimatkan perbelanjaan. Bawa keperluan memasak daripada rumah kerana ianya mungkin lebih murah berbanding di tempat percutian.

Bagi yang memilih penginapan di hotel atau chalet, anda boleh mengurangkan kos makan anda dengan membawa sendiri makanan dan minuman ringan seperti roti, mee segera, air kotak, dan lain-lain sebagai makanan sampingan.

6.      Berbelanja ikut keperluan
Melancong dan ole-ole atau buah tangan tidak dapat dipisahkan. Belilah barangan yang tiada ditempat anda atau setimpal dengan harganya. Jangan beli ikut kemahuan.




No comments:

Post a Comment