Monday 16 February 2015

Kenali Saya

Entri 1

Teks: Nor Izzati Binti Samsudin

Assalamualaikum w.b.t.
Salam perkenalan. Salam ukhuwah. Salam muhibbah.

Syukur Alhamdulillah, masih diberi peluang mencoret tinta buat pembuka bicara. Dihambat kesibukan duniawi saya mengambil masa yang cukup lama untuk tampil memperkenalkan diri.

Saya, Nor Izzati Binti Samsudin, berasal dari Sungai Besar, Selangor. Merupakan anak ke-3 pasangan bahagia Encik Samsudin Bin Bahar dan Puan Sa’adiah Binti Mohd Said. Lahir sebagai anak perempuan sulung pada tanggal 15 Februari 1987 menjadikan saya seorang kakak kepada 2 orang adik perempuan, dan 2 orang adik lelaki. Menggalas tanggungjawab sebagai ‘anak sulung’ secara tidak langsung mewajibkan saya menjadi ‘kuat’ dari segala segi fizikal dan mental pada pandangan mata keluarga besar saya.

Saya mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Seri Bahagia dan Sekolah Rendah Agama Parit 9 sebelum menyambung pendidikan menengah di SAMT Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Batu 38, Sabak Bernam, Selangor dari Tingkatan 1 hingga Tingkatan 3. Berbekalkan keputusan PMR yang agak cemerlang saya kemudiannya meneruskan pendidikan menengah saya di SMKA Simpang Lima, Sungai Besar, Selangor dalam aliran Sains Tulen. Ternyata percaturan saya untuk bertahan dalam aliran Sains Tulen sedangkan saya lebih meminati perakaunan kadangkala menimbulkan penyesalan di hati kecil saya. Namun, percaya perancangan Allah itu tiada taranya sedikit demi sedikit rasa kesal itu berlalu.

Selepas SPM, saya mengikuti Latihan PLKN di Kem Milennium, Beranang, Selangor selama 3 bulan sebelum membuat keputusan mencari pengalaman kerja di Hotel Equatorial, Cameron Highlands sebagai Operator Telefon. Pengalaman kerja secara kontrak selama 2 bulan di hotel tersebut benar-benar membuatkan saya serik untuk bekerja dalam industri perhotelan/pelancongan.

Namun, kita merancang, Allah juga merancang. Dan perancangan Allah itu adalah pasti. Keputusan UPU tidak memihak kepada saya. Satu-satunya peluang untuk saya menyambung belajar adalah dalam bidang Pengurusan Pelancongan di Politeknik Sultan Idris Shah.

Mengikuti Latihan Praktikal di Dorani Homestay pada 2007 secara tidak langsung memberi peluang kapada saya menjalankan promosi di MITC, Melaka dalam program Satu Daerah Satu Industri. Takdir Allah tiada siapa yang tahu. Saya dipertemukan dengan ‘tulang rusuk’ saya ketika sama-sama mengikuti program tersebut. Setelah hampir 5 tahun berkawan, kasih dimeterai pada 03 Februari 2012.

Benar kata orang tua, perkahwinan itu permulaan sebuah kehidupan, dan 5 tahun pertama perkahwinan kita akan sentiasa diuji dengan kesempitan dan kekurangan harta. Ternyata kata-kata itu benar dan saya tidak terlepas dari diuji.

Selepas berkahwin, saya masih meneruskan karier saya sebagai Kerani Pentadbiran di Dorani Bayu Resort. Kehidupan berkeluarga, dan tanggungjawab yang semakin berat dengan kehadiran Nur Zuyyin Inani, permata hati kami pada tanggal 24 September 2013 membuatkan saya berfikir cara terbaik untuk keluar dari zon selesa dan frasa “cukup-cukup makan”. Berhenti kerja di syarikat sekarang dan berpindah ke syarikat lain bukan penyelesaian masalah bagi saya. Saya terfikir untuk membuat kerja sampingan seperti berniaga dan sebagainya. Namun, tiada kemahiran dan pengalaman menjadikan fikiran saya buntu.

Pada pertengahan 2014, saya terbuka blog Akademi Bekerja Di Rumah tulisan Puan Anys Idayu Zakaria. Saya tertarik dengan konsep dan cara pembelajaran yang diasaskan oleh Puan Masayu Ahmad. Terdetik di hati untuk mencuba namun kekangan kewangan ketika itu memaksa saya melupakannya buat seketika. Hari demi hari saya semakin lupa perihal blog tersebut.

Namun, pada penghujung Januari 2015, saya dipertemukan semula dengan tulisan Puan Anys Idayu. Percaya bahawa peluang tidak akan datang berkali-kali terus saya kuatkan hati untuk mendaftar sebagai protege beliau.

Matlamat saya menyertai ABDR ini adalah mudah. Saya ingin belajar daripada bawah cara perniagaan online dan saya percaya blog adalah salah satu platformnya. Oleh yang demikian, suka saya belajar cara penulisan yang baik dan berinformasi terlebih dahulu sebelum saya teruskan niat saya untuk menjadikan blog saya sebagai sumber pendapatan kedua. Harapan saya, semoga saya terus komited dengan apa yang saya usahakan sekarang sebagai langkah untuk saya berundur daripada ‘makan gaji’ suatu hari nanti. Apapun, terima kasih kepada Puan Masayu Ahmad mewujudkan fenomena ABDR ini dan terima kasih kepada Puan Anys atas tunjuk ajar dan sokongan yang tidak berbelah bagi.


Sekian dahulu daripada saya. Sehingga kita bertemu di entri yang seterusnya. Wassalam.  

No comments:

Post a Comment