Tuesday 24 February 2015

Barang Wajib Bawa Waktu Bercuti

Entri 6

Teks: Nor Izzati Binti Samsudin

Percutian yang sepatutnya menjanjikan kegembiraan boleh bertukar menjadi hambar bila mana kita terpaksa berdepan situasi yang tidak dijangka seperti tertinggal dokumen penting dan sebagainya.  Keterujaan untuk bercuti kadangkala membuatkan kita lupa barang-barang penting yang wajib dibawa ketika bercuti. Jadi, kali ini saya kongsikan serba sedikit barang yang perlu dibawa bagi melancarkan perjalanan percutian domestik anda.

Dokumen Penting
Pastikan anda membawa dokumen asal dan salinan setiap dokumen penting seperti kad pengenalan, lesen, tiket, insurans dan sebagainya. Salinan dokumen ini penting bagi membantu mengurangkan tekanan sekiranya berlaku perkara yang tidak diingini seperti kecurian atau keciciran.

Barangan Peribadi
Pastikan anda tidak sesekali tertinggal barangan peribadi anda seperti dompet, duit, kad ATM, kad kredit, dan lain-lain. Biasakan diri untuk mengasingkan barangan tersebut  di tempat yang berlainan. Ini penting bagi mengelakkan anda kehilangan semua barang berharga jika berlaku kehilangan atau keciciran dompet. Selain itu, pastikan barangan keperluan lain seperti cermin mata, jam, kunci, dan telefon bimbit diletakkan di tempat yang sama untuk memudahkan anda mencarinya.

Pakaian
Padankan pakaian yang ingin digunakan dengan bilangan hari bercuti. Tidak perlu membawa pakaian yang banyak sekiranya anda merancang untuk membeli-belah di sana. Bawa pakaian yang mudah diuruskan dan disuai padan dengan semua tempat.

Barang Penjagaan Diri
Bawalah keperluan penjagaan diri anda seminima yang mungkin bagi menjimatkan ruangan beg anda. Bagi yang menginap di hotel atau resort sabun mandi dan syampu biasanya telah tersedia. Jadi, anda hanya perlu membawa alatan asas yang lain seperti berus gigi, ubat gigi, pencuci muka, deodoran, sunblock, losyen, dan alatan mekap anda.

Ubat-ubatan
Biasakan diri anda untuk membawa bekalan ubat-ubatan walaupun anda sihat walafiat sebelum bercuti. Faktor keletihan dan persekitaran mungkin akan membuatkan anda mengalami sakit kepala, sakit perut, mabuk dan sebagainya yang memerlukan anda mengambil ubat-ubatan tersebut.

Alat Elektronik
Anda semestinya memerlukan kamera digital  ketika bercuti bagi merakamkan detik-detik indah percutian anda. Bagaimanapun, pada masa kini, kewujudan telefon pintar boleh mengurangkan gadjet yang perlu anda bawa ketika bercuti. Anda boleh menggunakan aplikasi kamera, gps dan sebagainya cukup dengan hanya membawa telefon pintar anda. Namun, pastikan anda tidak tertinggal alat pengecas atau bank kuasa kerana anda tentu sekali akan memerlukannya. 

No comments:

Post a Comment