Friday 27 February 2015

Lagu “Hati” - Adel

Entri 8

Teks: Nor Izzati Binti Samsudin

Pertama kali menghayati lagu bertajuk “Hati” nyanyian Adel AF2014, ada sesuatu mencuit hati saya. Terdetik rasa syahdu dalam setiap bait lagu yang diperdengarkan. Saya tidak pasti maksud sebenar yang cuba disampaikan oleh penulis lirik lagu ini. Apa yang pasti, lagu ini mengingatkan saya pada pencipta yang Maha Agung. Allahu Rabbi.

Setulus hati aku persembahkan
Semua kata luah perasaan
Walaupun jauh namun
Cintaku masih tersimpan

Sekalung tasbih ku jadikan teman
Bukan pengganti hanya tanda jalan
Membawa aku jauh
Ke lembah percintaan
Kau hidupku kau matiku kau nyawaku

Ohhh kasih kau tiada samanya
Mulanya saat ku terjaga sampai waktunya ku pejamkan mata
Ohhh kasih kaulah segalanya
Biarpun apa saja kaulah cinta

Sekalung tasbih ku jadikan teman
Bukan pengganti hanya tanda jalan
Membawa aku jauh ke lembah percintaan
Kau hidupku kau matiku kau nyawaku

Ohhh kasih kau tiada samanya
Mulanya saat ku terjaga sampai waktunya ku pejamkan mata
Ohhh kasih kaulah segalanya
Biarpun apa saja kaulah cintaku
Biarpun apa saja kaulah cinta

Fikiran dan fahaman sesama kita mungkin berbeza.

Namun, pada saya lagu ini membawa maksud cinta nan agung seorang hamba kepada pencipta-NYA. Tanpa pernah melihat rupaNya, tanpa mengenal fizikalNya, secara fitrah kita mencintaiNya. Penuh khusyuk bertasbih bertahmid memuji kekuasaanNya demi membuka jalan mencari keredhaanNya.

Hanyalah Dia satu-satunya. Dialah yang menghidupkan. Dialah yang mematikan.

Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekalian alam. Tidak ada sekutu bagiNya.



No comments:

Post a Comment