Sunday 22 February 2015

Berlapang Dada Menerima Teguran

Entri 4

Teks: Nor Izzati Binti Samsudin

Tiada manusia yang sempurna. Tiada manusia yang tidak melakukan kesilapan. Namun, sejauh mana kita sebagai manusia hanya membiarkan ketidak sempurnaan itu dijadikan alasan untuk terus melakukan kesilapan demi kesilapan dalam hidup kita?

Kesilapan dan kesalahan itu akan terus berlanjutan sekiranya tidak disedarkan atau tiada siapa yang menegur kita. Tetapi, atas nama keegoan tidak semua daripada kita mampu menerima teguran dengan hati yang terbuka. Seringkali kita menilai siapa yang menegur, bukan apa yang ditegur.

Adakala, kita lebih senang mendengar pujian yang menyedapkan hati hingga kita lupa akan kritikan dan teguran yang membina demi kebaikan kita. Adakala, kita lupa menilai antara pujian yang melalaikan dengan teguran yang membawa kejayaan.

Jadilah individu yang positif. Tidak hidup dek puji, tidak mati dek maki.

Berlaku jujurlah pada diri sendiri. Setiap kelemahan perlu diakui. Itu bukan tanda kalah, tetapi mengalah. Mengalah dengan keegoan diri yang tidak mahu diperbaiki.

Bersyukurlah. Bersyukurlah andai ada yang menegur kita. Bersyukurlah andai ada yang mengingatkan kita akan kealpaan yang kita lakukan di luar rasa sedar kita. Anggaplah ianya rahmat kurniaan Allah yang menggerakkan hati seseorang itu untuk menegur kita daripada terus menerus melakukan kesilapan.

No comments:

Post a Comment