Monday 11 May 2015

Cemburu Dalam Perhubungan

Entri 20

Teks: Nor Izzati Binti Samsudin
Foto:  Carian Google


Cemburu itu fitrah. Setiap orang punya rasa cemburu. Yang berbeza mungkin cuma pada banyak atau sikitnya rasa cemburu itu.

Cemburu versi saya dan suami mungkin sedikit berbeza dengan pasangan lain. Bohonglah jika saya katakan tidak ada rasa cemburu dalam hati dan jiwa kami. Mana mungkin untuk saya melawan fitrah. Cemburu itu ada tapi bahangnya tidaklah kuat.

Bukan untuk berbangga, tapi boleh dikatakan cemburu bukanlah satu prioriti dalam hubungan kami. Ada bidalan mengatakan cemburu itu tandanya sayang. Dan ya, kadangkala saya turut termakan dengannya.

“Macam takde perasaan je laki aku ni, langsung tak cemburu, 
sayang ke tidok?”

Tapi, bila diperhalusi, cemburu itu cuma satu perasaan, sedangkan banyak lagi cara untuk kita tampilkan rasa sayang kita pada pasangan kita. Tidak perlu cemburu dijadikan kayu pengukur untuk menilai kasih sayang. Kerana cemburu itu sendiri boleh jadi peluru yang mematikan rasa kasih dan sayang dalam perhubungan jika ianya dikawal secara membabi buta.

Secara zahirnya, boleh dikatakan saya tiada pengalaman gaduh berhari-hari, menangis, merajuk dan sebagainya disebabkan cemburu. Bukanlah kerana saya percaya 200% pada pasangan saya tapi saya lebih mementingkan rasional sesuatu tindakan terlebih dahulu. Pernah suatu ketika masa zaman bercintan-cintun dulu saya terjumpa komen-komen mesra antara si dia dengan seorang perempuan dalam facebook. Berkali-kali saya ulang baca komen-komen tu. Dan ya, hati saya sakit. Taknak terlalu cepat melatah, saya minta pendapat officemate saya merangkap bestfriend saya.

Zaty       : Kak, cer tengok jap komen-komen ni (gelak)
K. Ida    : (Tengok) Dia berbalas komen dengan sape ni?
Zaty       : Ntah. Agak-agak saya boleh cemburu ke, saya macam budak-budak kalo cemburu?
K. Ida    : Memang patut cemburu.
Zaty       : Tak macam budak-budak?
K. Ida    : Tak.

Hahaha. Ntah pape kan. Perasaan sendiri pun kena mintak orang consult dulu. Minggu depannya saya jumpa dia baru saya minta penjelasan.

Zaty       : Bie, ija cemburu la (gelak)
Faizal    : Aik? Nape pulak? Macam tak bersalah je kan soalan dia?
Zaty  : Aritu orang nampak Bie reply-reply komen ngan sapetah kat fb. Kemain mesra lagi ye.
Faizal    : (Gelak) Tu kawan Bie la. Saja je usik-usik dia. Takde apelah.
Zaty      : Gile tak cemburu. Orangnya dah la cantik.
Faizal    : Dia dah ade pakwe la. Nak kawen dah x lama lagi.

Okay. Case close. Tak payah nak meroyan lama-lama. Buat penat je. Tu kalo conservation tu diteruskan lastnya confirm jadi gaduh. Bila dah bergaduh mula la ada adegan air mata bagai. Drama sangat. Keywordnya cuma satu PERCAYA. Tak payah nak inquiry banyak-banyak. Tak payah nak fikir bukan-bukan. Kita minta penjelasan dia dah jelaskan. So, kita buat-buat percaya jela cakap dia. Tanya banyak-banyak, fikir bukan-bukan pun bukan boleh mengubah apa-apa kalau betul dia nak menipu.


Kita punya pendapat masing-masing. Mungkin ada yang kata cemburu, gaduh, merajuk dan sebagainya itu warna-warni perhubungan. Tapi pada saya, kehidupan seharian itu sudah cukup memenatkan. Tak perlu ditambah lagi rasa penat itu dengan cemburu buta dan sebagainya yang mengeruhkan lagi keadaan.

Saya dikelilingi kawan-kawan yang masing-masing mempunyai pasangan yang kuat cemburu. Mungkin, kawan-kawan saya semua cantik-cantik. Sebab tu pakwe dan hubby masing-masing jadi kuat cemburu. Saya yang tak berapa nak cantik ni duduk diam-diam sudah. Hahaha.

Apa yang saya lihat, perjalanan kehidupan yang diiringi rasa cemburu sungguh merimaskan. Pernah waktu belajar dahulu setiap kali kami terpaksa keluar mencari bahan untuk assignment, setiap kali itu jugalah kawan saya akan bergaduh dengan pakwenya. Pernah juga suatu ketika kawan saya terpaksa mengusung pakwenya sekali untuk menjalankan tugasan berkumpulan sedangkan pakwenya bukanlah satu tempat pengajian dengan kami. Semuanya hanya kerana rasa cemburu yang sedikit sebanyak berjaya mendominasi rasa percaya sekaligus menerbitkan rasa sangsi terhadap pasangan.

Ada juga kawan saya yang terpaksa melupakan keinginan memiliki smartphone hanya kerana teman lelakinya tidak membenarkannya untuk berwhatsapp, wechat, dan yang seumpama dengannya. Pelbagai ragam cemburu yang saya lihat dikalangan rakan-rakan saya. Sampaikan ada yang mengadu annoying dengan pasangan masing-masing bilamana terpaksa bergaduh kerana cemburukan perkara yang sama berulang kali.

Pada saya, cemburu itu perlu tapi biarlah berpada dan rasional. Jangan sampai cemburu itu menjadi racun yang mematikan rasa sayang. Belajarlah menjadikan cemburu itu baja yang dapat menyemai dan menyuburkan rasa kasih dan cinta.




p/s: Terima kasih pada yang sudi baca hingga ke penghujung kata. 

No comments:

Post a Comment