Thursday 26 February 2015

Infaq & Sedekah

Entri 7

Teks: Nor Izzati Binti Samsudin

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda:
 "Apabila seorang manusia mati, putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) Kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."
(Hadith Sahih - Riwayat Imam Ahmad)

Petang semalam saya berpeluang mendengar tazkirah ringkas berkaitan infaq dan sedekah yang disampaikan oleh Ustaz Abdul Ghaffar, pegawai daripada Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) ketika kunjungan beliau ke Dorani Bayu Resort.

Penyampaian yang cukup bersahaja dalam tempoh masa lebih kurang setengah jam namun jelas meninggalkan kesan di jiwa dan fikiran saya. Membawakan sebuah tajuk  tazkirah yang acap kali saya dengar dan acap kali juga ianya terabai tanpa dilaksanakan. Namun, pendekatan yang dilakukan oleh YaPEIM sedikit sebanyak membuka ruang untuk saya memperbaiki kejahilan diri.

Menekankan amalan sedekah jariah sebagai bekalan sesudah mati, YaPEIM memberi inisiatif menggalakkan pemberian sedekah secara konsisten melalui konsep potongan gaji bulanan mengikut keikhlasan hati masing-masing.  

Tertarik dengan kata-kata Ustaz Abdul Ghaffar bahawa kita perlu kreatif dalam bersedekah. Sedekah tidak hanya tertumpu kepada wang ringgit semata-mata. Teguran dan perkongsian ilmu itu juga suatu sedekah yang mampu menghapuskan dosa-dosa kecil kita selagi mana kita menjalankan perintah-Nya dan menjauhi perkara yang merosakkan akidah seperti syirik dan sebagainya.

Timbul keinsafan di hati kecil saya bila mana beliau mengatakan kita insan yang lemah seringkali menilai pemberian sedekah itu dengan melihat siapa pemintanya, bukan menilai pahala yang diperoleh daripadanya. Ya, saya akui kebenaran kata-katanya itu. Dengan hebahan berita dan sebagainya berkenaan sendikit penipuan sedekah, kadangkala hati menjadi ragu-ragu untuk memberi. Seringkali, rayuan si peminta dibiar berlalu tanpa layanan.

Sekadar renungan, banyak manakah kebaikan telah kita taburkan sepangjang kehidupan ini? Tanyalah pada diri, jawablah sejujurnya hati. Semoga kita masih diberi peluang untuk berbakti buat bekalan di kemudian hari. Janganlah hanya mementingkan keuntungan berbentuk material semata-mata. Tanamlah azam di sanubari untuk berbuat kebaikan yang akan mendatangkan manfaat dan memberi ganjaran berpanjangan untuk kehidupan yang abadi.

Dari Amru bin Auf r.a katanya Rasulullah SAW bersabda:
“Sesungguhnya sedekah seseorang Islam itu memanjangkan umur dan mencegah daripada mati dalam keadaan teruk  dan Allah SWT pula menghapuskan dengan sedekah itu sikap sombong, takbur dan membanggakan diri (dari pemberiannya).”
(Hadis Riwayat Bukhari)


No comments:

Post a Comment